10. juli 2011

Hasselnøddemælk

- I'm in låååååve...


Jeg har en rigtig sød veninde som er vegetar, og en stor inspirationskilde. I dag lavede hun noget så lækkert og delikat som mandelmælk med bl.a. cacao og kaffe. Pling! Jeg blev hooked på idéen. Idéen om nøddemælk. Fordi jeg elsker nødder. Nå ja... jeg elsker også mælk. Øko. minimælk.

Vidste vi både havde hasselnødder og dansk skovhonning. Og vand? Ja, det havde vi da gudskelov også. 

Så ca. 130 gr. hasselnødder ( resten i krukken ) røg på panden til hinderne begyndte at krakelere og kunne nulres af. Lidt håndarbejde - men det hele værd. Så kan man i øvrigt også sidde og tænke lidt over livet imens.

Nå, men op med nødderne i blenderen sammen med ca. 6 dl. koldt vand. Lad snurre for fuld skrue i ca. 5 min. Tilsæt honning eller agave/ahornsirup. Jeg tror jeg brugte 1 1/2 spsk. honning. Sådan lidt på slump. Jeg er ikke til for søde drikke. Du kan også helt undlade at søde mælken. Den smager ganske fortrinligt uden. Brug yderligere 1-2 dl. koldt vand til at skylle blenderen, så du får de sidste guddommelige rester med.

Derefter sier jeg mælken gennem en fintmasket si - 2 gange. Du kan også bruge et osteklæde. "Pulpen" - altså den nøddemasse der er til overs - bruger vi næste gang vi skal bage. Endnu et godt råd fra skønne veninde.

























Og så er den ellers klar til at nyyyyyyde evt. med et par isterninger og sugerør. Mit var lyselilla.

På foto er mælken endnu ikke blevet siet. Jeg var lidt utålmodig og måtte både smage og skyde lidt fotos først ;-)

Så nu skal der købes ekstra hasselnødder og mandler. Lagret skal fyldes op så vi - altid - kan lave nøddemælk, når lysten kommer over os. Det smager guddommeligt. Og igen undrer jeg mig over jeg ikke har hverken smagt eller lavet det før.

God søndag derude...


...

2 kommentarer:

  1. Skøn blog! Nøddemælk er også min redning. Jeg tåler ikke komælk så godt og synes, at alternativerne er i den triste ende. Jeg laver som regel mandelmælk. Den smager skønt, og den kan skummes til kaffe latte. Arh men det er jo win-win :)

    Hej fra Jane

    SvarSlet
  2. Hej Jane

    Tusind tak :-)

    Nøddemælk er en genial løsning hvis man ikke kan tåle alm. komælk. Eller hvis man er vegetar.

    Eller, hvis man som mig, bare elsker smagen.

    Og så er det jo en hel del billigere, at lave det selv. Og nemt.

    Skal helt klart prøve hasselnødde/mandelmælk til kaffen. Forestiller mig det smager fantastisk. Tak for tippet :-)

    Mange gode hilsner
    Maj

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...