6. august 2012

Minisushi med "hk. æg og makrel"



Da jeg var barn serverede min kære farmor tit hk. æg og sild. Hårdkogt æg og røget sild blir hakket fint og blandet sammen. Sikkert med finthk. purløg. Og så på et stykke rugbrød.

Jeg elsker stadig et stykke rugbrød eller hjemmebagt grovbrød ( gerne ristet ) med ovennævnte. Men her bliver det tit med røget makrel i stedet.

I går havde jeg en forbandet lyst til sådan en mad. Med en lille klat hjemmelavet mayo - jeg havde rørt forleden.

Men som det ofte sker så ændrer menuen eller retten sig undervejs. Helt klassisk for min måde at lave mad på.

- Så en rugbrødsmad blev til små minisushi på størrelse med en stor 2-Krone. Med lidt dip - on the side.

Salaten/fyldet - på slump - af ca.:

En halv røget makrel
2 hårdkogte æg
3 store radiser
Skal af en halv skoleagurk
Røget havsalt
Friskkværnet peber

Hak eller pluk makrel i mindre stykker. Hak æg, radiser og agurkeskal fint. Bland det forsigtigt sammen og smag til med røget salt og peber. Sæt på køl min. en halv times tid.

Så snupper jeg et ark noritang og klipper 5-6 cm af på den korte led. Rester af tang kan bruges i f.eks. tangsalt, brød, suppe m.m.

Og så er det ellers som når man laver de klassiske ruller. Næsten. Jeg pensler, ganske forsigtigt, det tomme stykke tang med lidt koldt vand. Så er jeg sikker på at de 2-3 lag tang bliver til eet og holder godt sammen på fyldet.

Dip er henholdsvis 1. hjemmelavet mayo smagt til med wasabipulver ( eller friskrevet og finthakket peberrod ), lidt sukker, citrussaft og en god portion ultrafinthakket citrusskal og 2. mayo smagt til med dehydreret rødbede og citrussaft. Sæt på køl og lad  trække en lille halv times tid.

Uhhh! Det er virkelig små delikate himmerigsmundefulde. De to slags dip er u-und-værlige ;-)

Velbekommen...


 ...

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...